2. října 2021
Výlet č. 29
Délka trasy 10,5 km
Již delší dobu se chtěl manžel jet podívat do Kralup nad Vltavou a tam se projít Dvořákovou stezkou až k zámku do Nelahozevsi. Sedli jsme tedy ráno na vlak a vydali se na cestu. Od nádraží v Kralupech nad Vltavou se jde po červené turistické značce až k Vltavě a dál Dvořákovou stezkou podél Vltavy až k zámku v Nelahozevsi.
K zámku by se dalo dojít dříve a kratší cestou po červené značce E10,
ale my jsme chtěli jít Dvořákovou stezkou a tak jsme pokračovali k mostu a k Vltavě.
U Dvořákovy stezky jsou nádherné skalní útvary zajímavých tvarů
Tady jsem skálu musela "vyčistit" od škaredého sprejerského nápisu
Tunel pod tratí a čmáranice...Před lety když jsme tu byli tak byl ještě čistý.
Jedinou nevýhodou této stezky je, že se často musí uhýbat cyklistům
i když tato cesta je značená jako turistická trasa.
Cyklostezka vede po druhém břehu Vltavy.
Kostel sv. Ondřeje v Nelahozevsi
Vedle kostela sv. Ondřeje stojí dřevěná zvonice.
Naproti kostelu je rodný dům skladatele Antonína Dvořáka
Vedle domu a hned naproti zámku je park a v něm také socha Antonína Dvořáka
Za kvalitu této fotografie se omlouvám,
ale v prudkém sluníčku proti se mi to lépe nafotit nepodařilo.
Na prohlídku zámku jsem tentokrát nešla.
Přede mnou tam zrovna šel na prohlídku "zájezd" a další prohlídka
by byla až za dvě hodiny. To už bychom zase měli problémy
stihnout nějaký slušný vlak zpět. Na prohlídce jsem byla před lety
a tak mi to nevadilo. Prošla jsem si nádvoří a
zahradu, kde už nikdo nebyl.
Pohled od nádraží. Vlakové troleje jsem vyretušovala. Zrovna je pro osobní vlaky výluka a tak jsme se vydali na rychlík zpátky do Kralup nad Vltavou.
Znovu skály, teď v jiném světle...
V tomto tunelu jsme se před lety fotili.
Letos jsem si netroufla pískovým srázem a mezi kořeny nahoru vylézt,
protože jsem měla obavy, že bych při návratu dolů na stezku
mohla skončit až ve Vltavě.
Převodové kolo s pastorkem bylo součástí Francisovy turbíny o výkonu 700KW ve vodní elektrárně Miřejovice. Sloužilo k převodu energie od vlastní turbíny ke generátoru vyrábějícímu elektrický proud. Zajímavostí je šípové ozubení Citroen, jehož předností je tichý chod a malé opotřebení. Grafickým znázorněním tvaru tohoto ozubení vzniklo logo firmy, které je dodnes používáno na všech automobilech této značky. Výrobcem turbíny byly firma Českomoravská Kolben. celé zařízení bylo instalováno v letech 1924-1928 a pracovalo bez problémů až do roku 2011. V témže roce ho darovala firmy Energo - Pro Czech s. r. o. městu Kralupy nad Vltavou jako pozoruhodnou technickou památku blízkého okolí.
Cyklostezka vedoucí na druhou stranu Vltavy. Tudy se dá dojít k zámku Veltrusy.
V parku ještě poletovali motýli.
Na nádraží je příjemná kavárnička a mají tu opravdu výběr kvalitní kávy.
Tady náš výlet skončil a u dobré kávy jsme si zkrátili čekání na rychlík...
*****
Přeji vám všem krásné podzimní dny.