19. 11. 2020

Oybin, Německo

20. července 2014
Romantická zřícenina hradu Oybin je jednou z nejvýznamnějších památek Horní Lužice. Stojí na temeni mohutné pískovcové hory (514 m), vystupující asi 120 m nad severním okrajem letoviska Kurort Oybin. Hrad vznikl asi ve 13. století jako strážní stanoviště významné zemské stezky spojující Čechy s Lužicí, ale hradní skála byla osídlena už dávno před tím.
Jisté je, že Žitavsko patřilo od prvních desetiletí 13. století pánům z Zittau a Lipé z českého šlechtického rodu Ronovců.
V letech 1311-1319 hrad rozšířil Jindřich z Lipé, který jej dostal od Jindřicha VII. jako říšské léno za zásluhy volby Jana Lucemburského za českého krále.
Roku 1319 dal Jan Lucemburský hrad s celým Žitavskem do zástavy slezskému vévodovi Jindřichu Javorskému, po jehož smrti roku 1346 Žitavsko opět připadlo českému králi, kterým se stal Karel IV.
Ten začal s přestavbou hradu na reprezentativní sídlo. První stavou vystavěnou v tomto duchu byl císařský palác. V roce 1369 založil Karel IV. na Oybinu  klášter Celestýnů. Během 15 let byl postaven klášterní kostel, který nese známky pražské chrámové školy Petra Parléře. 




















V chrámové lodi zněl reprodukovaný zpěv mnichů. Byl to úchvatný zážitek.



























 

4 komentáře:

  1. Přímo na Oibynu jsem nebyl, ale díval jsem se na něj z Kropachu, odkud je také hezky vidět. V následujícím roce jsem jel turistickým vláčkem ze Cvikova do Johnsdorfu, kde mne zajímal motýlí dům. Protože byla omezená doba na prohlídky, na Oibyn jsem se už nedostal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to opravdu nádhera. jen tam bylo hodně lidí, ale ten zážitek z toé chrámové lodi je nezapomenutelný.

      Vymazat
  2. To je krása, chceme se na Oibyn podívat už dlouho...Zatím jsem sledovala jen tvoje krásné ptačí fotky, tady se mi také moc líbí. Dovolím si sledovat i tento blog :)
    Přeji vydařené výlety, Marie

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře i návštěvu blogu.